INDESCAT va celebrar ahir l’Assemblea General Ordinària juntament amb el 14è aniversari del clúster. Ho va fer en un acte que va aplegar més d’un centenar d’assistents i que va tenir lloc al Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC). El programa d’enguany va tenir com a protagonista la presentació d’un avançament de l’INDESCAT Trends 2024, un estudi on s’exposen insights i perspectives sobre les principals tendències d’altres indústries que transformaran el sector de l’esport. A més, l’acte va incloure una ponència sobre com afrontar amb èxit la transformació digital de les empreses de la indústria de l’esport, a càrrec d’Aleix Valls, i una dinàmica de captació de reaccions mitjançant una aplicació de l’empresa Emogg. L’esdeveniment, que també va servir per retre comptes de l’activitat i el pressupost del darrer període, i per presentar les activitats i previsions futures del clúster, va finalitzar amb un còctel networking que va reunir múltiples agents del sector esportiu.
L’Assemblea General Ordinària d’INDESCAT, un dels actes anuals clau del clúster, es va celebrar ahir dijous, 20 de juny, al Col·legi d’Arquitectes de Catalunya. Un dels punts destacats de l’esdeveniment va ser la presentació d’un avançament d’INDESCAT TRENDS 2024. Més de 25 tendències d’altres indústries que transformaran el sector de l'esport, un informe de tendències elaborat pel clúster català de la indústria de l'esport. L’estudi està orientat a obtenir diversos insights i perspectives sobre les principals tendències que han detectat els 26 clústers més rellevants de Catalunya, que són referents en les seves pròpies indústries. Amb aquest propòsit, s’han analitzat els impulsors d'innovació sectorials que impacten en el disseny i la creació de productes, serveis, processos, espais o elements tan importants com la gestió del talent. Tot plegat amb l’objectiu d’identificar les tendències més rellevants i com aquestes podrien arribar a tenir repercussió en el sector de l’esport o ser-ne una inspiració per esdevenir una indústria més competitiva.
Aquest estudi permetrà, entre d’altres, mantenir els equips actualitzats sobre els nous desenvolupaments i tendències que afecten la indústria, tenir una visió global i multisectorial per identificar noves oportunitats, afinar i promoure noves idees durant la planificació estratègica, identificar nous productes i serveis per desenvolupar, identificar impulsors d'innovació i experiència en altres sectors i categories afins que es puguin aplicar al nostre mercat i context.
A fi de reflexionar sobre els resultats de l’estudi i com aquests s’apliquen al sector de l’esport, INDESCAT programarà una jornada específica en el darrer trimestre de l’any. L’informe serà el punt de partida per innovar en cada una de les cadenes de valor d’aquesta indústria.
En referència a l’INDESCAT TRENDS 2024, la presidenta d’INDESCAT, Anna Pruna, va explicar que “l’objectiu d’aquest estudi és oferir als socis del clúster una eina que permeti i faciliti la reflexió estratègica. I per això s’ha fet la identificació de les tendències més rellevants de la resta de sectors industrials de Catalunya, com aquestes podrien arribar a tenir impacte al sector de l’esport o poden servir-nos d’inspiració per esdevenir una indústria més competitiva”. Pruna va explicar que “s’han detectat 28 tendències, agrupades en quatre grans àmbits: tecnologies i transformació digital, mercat i experiència, organització i estratègia empresarial, i societat, sostenibilitat i salut”.
Pruna va anunciar que, justament per poder fer front i impulsar els reptes detectats que transformaran el sector esportiu, “INDESCAT demanarà al Govern que impulsi una nova línia d'ajuts específics d’aportacions reintegrables per a la indústria de l’esport, homologable a les que ja tenen altres àmbits industrials”.
L’Assemblea també va servir per presentar les prioritats a treballar el 2024 per poder respondre a les tendències i necessitats del sector esportiu en els àmbits del coneixement, networking i la visibilitat, eixos estratègics d’INDESCAT.
Entre d’altres accions, es prioritzarà la creació de projectes d’innovació entre els socis amb la col·laboració d’altres clústers de l’esport o altres indústries; potenciar “l’INDESCAT Connects” com a eina clau de networking i per intensificar, encara més, la interacció entre els socis del clúster; i continuar la difusió d’informació a través dels canals d’INDESCAT, tant del mateix clúster com de les accions que els socis tirin endavant en l’àmbit de la competitivitat
En l’esdeveniment també es van retre comptes de l’activitat i es va fer balanç dels projectes realitzats en cada àmbit de treball durant l’any 2023.
Anna Pruna, la presidenta d’INDESCAT, va destacar que “el 2023 ha estat un molt bon any per a tots i ens n’hem de felicitar; i aquest 2024 s’ha seguit i continuarem en aquest camí. El nostre sector té encara molts reptes per davant, que anirem abordant, com ara l’aplicació de les noves tecnologies, el talent o la sostenibilitat. Per fer-ho és clau posar a les persones - consumidors o usuaris -, al centre dels nostres negocis i organitzacions. En plena era de la intel·ligència artificial, no podem oblidar la intel·ligència humana”.
“Com a socis d'INDESCAT”, va afegir Pruna, “tenim una mirada diferent, ja que posem el focus en el coneixement i el talent, en la innovació i la tecnologia. I a més, compartim un element en comú: la creativitat. I en la suma d'aquests àmbits és on el clúster esdevé una factoria d'intercanvi d'oportunitats”. “Estem convençuts que la suma ens fa més forts i ens permet orientar-nos en una mateixa direcció: la millora de la competitivitat de les nostres empreses i del nostre sector industrial. Som més grans, forts i competitius perquè CREIXEM JUNTS”, va reblar la presidenta del clúster.
D’altra banda, a l’Assemblea s’hi van ratificar els 27 nous socis incorporats al clúster des de la darrera assemblea i així INDESCAT suma un total de 146 associats.
Durant la benvinguda, el director executiu d’ACCIÓ, Joan Romero, va destacar que “des del Govern de la Generalitat recolzem la política de clústers, una eina fonamental per impulsar la competitivitat”. En aquest sentit, Romero va felicitar INDESCAT i va afirmar que “aneu en la direcció correcta, ja que tant les empreses del clúster com la junta i l'equip feu molta feina i de manera excel·lent”.
El director executiu d’ACCIÓ també va destacar en la seva intervenció que “si fa 30 anys, quan es va crear la política de clústers, aquesta era necessària, ara, en un món canviant, ho és encara més. I especialment en un sector com el de l’esport, en què darrerament us heu trobat amb reptes importants, com la covid o la sequera, que han afectat els vostres negocis. Però us heu sabut readaptar constantment per no perdre competitivitat”.
Afterwork amb la indústria de l’esport: masterclass d’Aleix Valls, dinàmica de captació de reaccions, i còctel networking
Aleix Valls, CEO i fundador de Liquid Lab, va impartir la ponència inspiracional “La Transformació Digital canv(IA)rà també la indústria de l'esport?”. Valls, que va donar les claus per saber afrontar amb èxit la transformació digital de les empreses de la indústria de l'esport, va destacar que tots aquests processos innovadors en les organitzacions “acostumen a sustentar-se en tres pilars fonamentals: estratègia, cultura, i tecnologia”. D’altra banda, va afirmar que, concretament el procés de transformació digital, se sustenta en cinc fases: aturar-se, diagnosticar, dimensionar, demostrar, enlairar-se.
Valls també va alertar que “avui dia estem afrontant una revolució tecnològica que està causant un canvi en la societat sense precedents i que generarà un gran impacte universal”. En aquest sentit va explicar que “la democratització de la IA generativa (SaaS based) permetrà potenciar el creixement de la societat mitjançant 4 palanques clau de generació de valor: estalviar temps, major productivitat, personalització, i qualitat”. I va afegir que “estimem que el 2030 la IA pot tenir un impacte a la societat de 16 trilions de dòlars americans. Part important d’aquest impacte no només serà per productivitat, sinó que serà la creació de nous models de negoci que actualment no podem ni imaginar-nos”.
Emogg, una aplicació per a streamers que permet compartir emocions en directe amb l'audiència, de manera visual i senzilla, va ser l’encarregada de dur a terme una dinàmica de captació de reaccions entre el més d’un centenar d’assistents.
Per finalitzar l’esdeveniment, INDESCAT va organitzar un còctel networking on, als socis d’INDESCAT, s’hi van afegir altres agents del sector esportiu. Els professionals de la indústria assistents van aprofitar l’ocasió per interactuar i generar sinergies.